Het bedrijf onthield zich donderdag wegens de onzekere marktomstandigheden van
het geven van een verwachting voor het eerste halfjaar van 2009.

De groothandelsdivisie was in de eerste drie maanden goed voor een omzet van
338 miljoen euro, 3,1 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van de
supermarktdivisie kwam ruim 6 procent lager uit dan een jaar eerder op 180
miljoen euro. Sligro stootte supermarkten af.

De groei van de identieke consumentenomzet, de verkopen op vergelijkbare
basis, kwam uit op 4,9 procent. De eigen winkelformule EM-Té realiseerde een
groei van 5,8 procent en Golff, dat door zelfstandige ondernemers wordt
gerund, behaalde een groei van 2,8 procent.

Fusies formules
Naar eigen zeggen is de groei te danken aan succesvolle promotieacties en
verbeteringen die Sligro doorvoerde. Het bedrijf wil de twee
supermarktformules samenvoegen en onder de formule EM-Té laten opereren.
Niet rendabele winkels zullen worden afgestoten. Het gaat om ongeveer 15
procent van de tototal supermarktomzet. De verbeteringen moeten op termijn
leiden tot een winstmarge van 3 tot 3,5 procent.

Uitvoering van dit zogeheten ‘Masterplan’ zal in de eerste zes maanden van dit
jaar leiden tot "enige eenmalige lasten”, aldus Sligro in het persbericht.
Wel verwacht Sligro dat de naar eigen zeggen "sterke financiêle positie”
verder zal verbeteren.

De economische neergang heeft volgens Sligro meer negatief effect op de
groothandeltak dan op de supermarkten. "Sommige sectoren van de horeca staan
duidelijk onder druk. In dat licht beschouwen wij onze groeicijfers als
solide.' Sligro zal de halfjaarresultaten publiceren op 16 juli.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl